Autodroms » Komerctransports

Drošības evolūcija komerctransportā: arī “darba zirgi” ir mainījušies un kļuvuši vēl drošāki

26 Apr 2021  

Drošības evolūcija komerctransportā: arī “darba zirgi” ir mainījušies un kļuvuši vēl drošākiDučiem dažādu profesiju pārstāvju savos komercauto diendienā veic simtiem kilometru, piegādājot preces, pasta sūtījumus un nodrošinot uzņēmumus ar darba materiāliem. Tādēļ uzņēmējiem, kuri pārvalda autoparkus, ļoti svarīga ir ne tikai ekonomiskā efektivitāte, bet arī automašīnu uzticamība un drošība.

Ir svarīgi, lai darbinieki justos pasargāti, un arī darba devējiem ir vieglāk piesaistīt labus darba ņēmējus, ja tie spēj nodrošināt gan komfortablus, gan drošus darba apstākļus. Par laimi komercauto ražotāji paši aktīvi risina drošības jautājumus un pārņem daudzas komforta un drošības tehnoloģijas no vieglajiem pasažieru auto.

Vieglo pasažieru auto tehnoloģijas nonāk plašākā apritē

Nevienu vairs nepārsteidz, ja komercautomobiļu bāzes versijā ir iekļauta elektroniskā stabilitātes sistēma vai saķeres kontrole, palīgs gaitas uzsākšanai pret kalnu, neapzinātas joslu maiņas brīdinājuma un avārijas bremzēšanas sistēma, kā arī parkošanās sensori ar brīdinājuma signālu, kas vēl nesen bija sastopami tikai dārgos pasažieru auto. Tagad šīs tehnoloģijas ir pieejamas arī, piemēram, Citroën Jumper, Volkswagen Crafter un Renault Master.

Elektroniskie palīgi ir svarīgi un noderīgi ikvienam komercauto vadītājam. Šī darba veicējiem drošības sistēmas nav nepieciešamas vien dažas minūtes dienā, jo, piegādājot preces un pārvadājot pasažierus, pie stūres tiek pavadītas daudzas stundas.

Aprīkojuma pārņemšana no augstākas klases vieglajiem auto uzņem apgriezienus. Piemēram, Citroën Jumpy furgons bija pirmais auto savā klasē ar projekciju ekrānu, kurā visa vadītājam svarīgā informācija (momentānais un ieteicamais ātrums, kruīza kontroles un ātruma ierobežotāja rādītāji, navigācijas sistēmas norādes un brīdinājumi par iespējamu sadursmi) tiek atainota acu augstumā, neliekot skatienu novērst no ceļa.

Jaunās paaudzes Citroën komercautomobiļu izstrādātāji turpina tendenci un uzstāda jauninājumus, kas ņemti no privātā transporta. Tā jaunās paaudzes Jumper ir ieviesta automātiskā avārijas bremzēšanas sistēma, kas jo īpaši svarīga ir tiem vadītājiem, kuri ik dienu dažādos apstākļos un satiksmes situācijās veic lielus attālumus, automātiskajai bremzēšanai ievērojami samazinot avārijas un traumu risku.

Sistēmas darbību nodrošina pie priekšējā loga augšmalas izvietota multifunkcionālā kamera, kas nosaka nekustīgus un kustīgus šķēršļus, kā arī cilvēkus tieši automašīnas priekšā. Ja braukšanas ātrums ir līdz 30 km/h, sistēma novērš sadursmi, bet, ja ātrums ir lielāks, pirms sadursmes to maksimāli samazina. Citos pieminētajos komercauto modeļos avārijas bremzēšanas sistēma darbojas līdzīgi.Drošības evolūcija komerctransportā: arī “darba zirgi” ir mainījušies un kļuvuši vēl drošāki

Vairākos jauno komercauto konkursos eksperti par vienu no vēlamākajiem aprīkojuma elementiem nosaukuši atpakaļskata kameru, jo tā ir būtisks atbalsts manevros ar automašīnu, kam aizmugurē nav logu. Šāds aprīkojums komercauto segmentā vēl nav pārāk izplatīts, tomēr tā popularitāte strauji aug, un Jumper, Crafter un Master modeļos atpakaļskata kamera jau ir pieejama.

Vēl inovatīvāks risinājums tiek izmantots mazajā Citroën Berlingo Van. Šim auto centrālā spoguļa vietā ir uzstādīts 5 collu krāsu ekrāns, kurā redzams attēls no divām kamerām (viena atrodas zem ārējā spoguļa pasažiera pusē, otra – virs aizmugurējām durvīm), un vadītājam ir iespēja izvēlēties starp trim video režīmiem.

Šie risinājumi nav palikuši nepamanīti autoritatīvās automobiļu drošības organizācijas Euro NCAP testos, kur Jumper un Jumpy savā kategorijā 2021. gadā izcīnīja bronzas godalgas.

Daudz strādājot, svarīgi mazināt riskus

Lielie furgoni ir aprīkoti arī ar sistēmu, kas brīdina par neapzinātu izbraukšanu no joslas, ar inteliģentajām tālajām gaismām, kas automātiski pārslēdzas uz tuvajām, ja pretī brauc cits transportlīdzeklis, un Jumper pat ir ātruma ierobežojumu noteikšanas sistēma.

Crafter ir aprīkots ar elektronisku stabilizācijas sistēmu, kas ar individuālu riteņu piebremzēšanu palīdz savaldīt auto spēcīgā sānvējā, kā arī ar elektronisku diferenciāļa bloķētāju. Master ir līdzīga sistēma, kas palīdz palikt savā joslā spēcīgās vēja brāzmās. Citroën komercautomobiļos optimāla kontrole un droša vadāmība tiek panākta ar inteliģento Grip Control saķeres kontroles sistēmu, kas dzinēja griezes momentu starp dzenošās ass riteņiem sadala atbilstoši ceļa apstākļiem.

Jumper un Master var lepoties ar aklo zonu uzraudzības sistēmu, savukārt Jumper un Crafter arī ar vadītāja modrības kontroli. Tā brīdina, ja vairākkārt šķērsotas ceļa apzīmējumu līnijas, stūre tiek turēta vāji u.tml. Ņemot vērā komercauto vadītāju darba specifiku, šādu risku novēršana ir ārkārtīgi svarīga.

Aklo zonu uzraudzības sistēma ar oranžu signālu spoguļa stūrī brīdina par transportlīdzekļiem, kuri tuvojas no aizmugures labajā vai kreisajā pusē. Šīs sistēmas sensori parasti atrodas priekšējā un aizmugurējā bamperā un darbojas ļoti plašā braukšanas ātruma diapazonā.

Tā kā braukšana nenotiek tikai pa labas kvalitātes ceļiem, komercautomobiļi laika gaitā ir kļuvuši drošāki arī mehāniskā ziņā. Tā, piemēram, modeļiem Jumper un Jumpy ir apakšdaļas aizsardzība, kas lieti noder uz grants ceļiem un ceļiem ar akmeņainu segumu.

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.