Autodroms » Vēsture

Itāļu un vācu mazlitrāžas ‘’ vardes’’ – Volugrafo Bimbo 46 un Zundapp Janus!

12 Mar 2021  

VolugrafoRaugoties uz šodienas stāsta varoņu fotogrāfijām tā vien gribas dungot Maestro Raimonda Paula komponēto un Viktora Lapčenoka dziedāto, manas bērnības dziesmu ‘’Vardīte’’. Maza, zaļa vardīte kvā, kvā , kvā, ….

Abas mašīnas sameklēju zaļā krāsā, bet itāļi jau nebūtu itāļi, ja savējo nenokrāsotu arī sarkanu. Volugrafo Bimbo 46 uzkonstruēja inženieris un sacīkšu braucējs  Klaudio Belmondo ( Claudio Belmondo)  Itālijā pēc Otrā pasaules kara. Auto ražoja Turīnas uzņēmumā Officine Meccaniche Volugrafo 1946. gadā. Volugrafo guva panākumus tirgū ar mazu motoru motocikliem. Tāpat izlaida arī motorollerus, treilerus, avio rezerves daļas.5

Mašīnītes Volugrafo Bimbo 46 ražošana turpinājās līdz 1948. gadam un kopā uzbūvēja 60 mašīnas. Automobilim priekšpusē  uzstādīts četrtaktu 125 kubikcentimetru motors ar gaisa dzesēšanu un 5 zs jaudu. Maksimālais auto ātrums ir 60 km/h.   Nav durvju , bet kas svarīgāk nav arī atpakaļgaitas. Tad nu nāksies pielietot muskuļu spēku, lai izbrauktu no stāvvietas un manevrētu ar 125 kilogramus smago braucamo. Šodienas situācijā Volugrafo Bimbo 46 spēkrats labi aizvietos slēgto trenažieru zāli. Sēžot blakus var braukt divatā. Jautājums vai braukt būs Ērti? Pedāļi te ir četri, jo klāt nāk pedālis aizdedzei. Pārnesumu pārslēgs atrodas šoferim kreisajā pusē un uz priekšu ir trīs pārnesumi.  Dzenošais ir viens kreisais, aizmugurējais ritenis un ir ķēdes pārvads. Amortizatoru vietā izmanto slokšņu atsperes. Bijusi arī sporta versija , kurai uzstādīts otrs tāda paša izmēra motors, lai piedzītu arī labo aizmugurējo riteni. Līdz mūsdienām saglabājušās trīs Volugrafo Bimbo 46 mašīnas.

Vācu ‘’ varde’’ Zundapp Janus.

150944742_1167306357019725_4936941668081351438_oVācu auto Zundapp Janus padevies brangāks un var vest pat četrus braukt gribētājus. Priekšējās durvis ir kā aizlienētas no ledusskapja un atgādina man citu Vācijā ražotu mazuli ar itāļu izcelsmi BMW Isetta.

Tālajā 1917. gadā Frics Noimaiers dibināja munīcijas ražotni. Pāreja uz motociklu ražošanu sākās 1919. gadā un 1921. gadā bija gatavs pirmais Zundapp markas motocikls Z22. Savukārt 1954. gadā avio konstruktors Klods Dornjē uzkonstruēja mazo auto, kuru tauta nodēvēja par ‘’burbuli’’’. Pirmais Zundapp Janus bija gatavs 1957. gada jūnijā. Mašīnu nodemonstrēja Frankfurtes un Londonas auto izstādēs.  Janus saknes meklējamas bumbvedēju ražotāja Dornier vēsturē. Viņi uzbūvēja mikro auto Dornier Delta, jo pēc Otrā pasaules kara bija jāpāriet uz miera laika ražojumiem. Nosaukumu Delta atzina par nepiemērotu un spēkratu pārsauca par Janus. Tas par godu dievam Janusam no seno romiešu mitoloģijas, kuram bija divas sejas. Auto bija divas durvis gan motora pārsega, gan bagāžnieka vietā. Vadītāja un pasažiera sēdekļi atradās ar muguru viens pret otru. Nolaižot tos iegūstam divas guļvietas. Standarta aprīkojumā bija stūres rata bloķētājs, dzinēja imobilaizers, vēdlodziņi priekšā un aizmugurē un ārējais, atpakaļ skata spogulis. Papildaprīkojuma sarakstā bija portatīvais sildītājs, saules sargi priekšā un aizmugurē , lūka , divu toņu krāsojums un pat falšā stūre. Ar to varēja izjokot cilvēkus apdzīšanas laikā. It kā divi šoferi sēž viens pret otru ar mugurām.

Zundapp 1954. gadā atpirka no Dornier modeli Delta, kuru izmēģināja, bet ražošana nebija uzsākta. Mašīnas dizainu pamainīja  motoru un benzīna bāku  novietoja vidū starp sēdekļiem, bet bagāžnieka nav. Nācās iztikt ar bagāžas tīkliem uz durvīm.interior

Viena cilindra spēka agregāts attīstīja 14 zs jaudu un auto maksimālais ātrums bija 80 km/h. Labu vadāmību nodrošināja  neatkarīgā balstiekārta visiem riteņiem. Pārnesumu pārslēgs atradās pa kreisi no šofera. Bija četri pārnesumi uz priekšu un atpakaļgaita. Par apstāšanos gādāja hidrauliskā sistēma, kas vadīja trumuļu bremzes. Pirmajos sešos mēnešos izlaida 1731 mašīnu , bet 1958. gadā 6902 auto un projektu pārtrauca 1958. gada vasarā. Rūpnīcu pārdeva Bosch. Šodien Vācijā var atrast ap 40 braucošām Janus mašīnām un septiņas arī Lielbritānijā, no kurām reģistrētas  braukšanai ir tikai divas. Savulaik Zundapp janus maksāja 3290 vācu markas.

Kristiāns Andersons

 

 

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.