Autodroms » Vēsture

Kariete, kas pārvērtās nevis par ķirbi, bet par elektrisko auto! Ieskats Elwell Parker markas vēsturē!

10 Nov 2023  

1Portālā autodroms.lv ir pulka stāstu par ASV ražotajiem elektriskajiem spēkratiem no to pirmās atnākšanas laika. Arī Lielbritānijā inženieri  toreiz nesēdēja rokas klēpī salikuši.

Šoreiz aplūkosim izgudrotāja un rūpnieka Tomasa Pārkera radīto elektromobili Elwell Parker. Viņš pilnveidoja svina- skābes akumulatorus un veica darbu pie dinamo mašīnām. Tāpat arī ieviesa elektrisko apgaismojumu un dibināja pirmo uzņēmumu, kas nodarbojās ar elektroenerģijas sadali plašā teritorijā. Projektēja un uzbūvēja rūpnīcu Blekpūlas tramvajam, kas bija pirmais elektriskais tramvajs Anglijā. Kopš 1885. gada pasažierus pārvadāja Tomasa Pārkera bateriju tramvaji.

Par savu darbu Lords Kelvins iesauca Tomasu Pārkeru par ‘’Eiropas Edisonu’’.

Tāpat kā Edisons arī Pārkers centās uzbūvēt savu elektrisko automobili. Eksperimenti sākās jau 1884. gadā. Tapa vairāki elektrisko auto modeļi. Melnbaltā fotogrāfija uzņemta 1895. gadā pie Pārkera mājas Tetenholā pie Vulverhemptonas , kurā viņš redzams Elwell Parker elektriskajā  mašīnā. Tomass Pārkers kļuva par Vulverhemptonas pirmo automobilistu. Viņš ar saviem elektriskajiem auto brauca uz darbu. Viena no mašīnām varēja bez problēmām nobraukt 18 mēnešus. Interesanti, ka dažām mašīnām bija visu riteņu stūrēšana un hidrauliskās bremzes četriem riteņiem.

Pēc Vieglo Lokomotīvju likuma automobilis drīkstēja braukt ar četras jūdzes lielu ātrumu ārpus pilsētas un divas jūdzes stundā braucot pilsētā. Likums noteica, ka braucot trim vīriem divi atrodas transporta līdzeklī, bet trešajam jāiet ar sarkanu  karogu pa priekšu, lai brīdinātu gājējus un ekipāžas  par tuvojošos transporta līdzekli.  Karogu vicināt vajadzēja līdz 1896. gadam.

Jau 1893. gadā ASV dibināja uzņēmumu Elwell Parker Electric Co. To reģistrēja  1893. gada 6. jūlijā Klīvlendā , Ohaio štatā. Dibinātājs bija Aleksandrs Brauns. Viņš bija izgudrotājs tehnikai, ko izmanto beramkravu iekraušanai un izkraušanai no kuģiem. Meklējot elektriskos motorus savām mašīnām, Brauns ieguva tiesības ražot ASV motorus, ko projektējis anglis Tomass Pārkers ar partneri, finansistu Polu Bedfordu  Elvelu.

Motorus elektriskajiem spēkratiem Elwell Parker Electric Co sāka izlaist 1899. gada maijā. Zemsprieguma  augstas strāvas dzinēji ( 24-84 volti) tapa pēc Teodora Vilārda ieteikuma no Willard Battery firmas. Elwell Parker elektriskos motorus un kontrolierus izmantoja vairāki elektrisko auto ražotāji. Par pirmo Elwell Parker motoru klientu kļuva Babcock automobiļu  būvētāji, par kuriem  pastāstīšu nākamreiz.

Elwell-Parker Electric carSavu elektrisko spēkratu, kas redzams apakšējā attēlā Elwell Parker Electric Co ražoja no 1906. līdz  1908. gadam, bet pēc gada uzņēmumu pārņēma Anderson Carriage Company, kas būvēja Detroit Electrics mašīnas. Par tām var lasīt šeit:

https://www.autodroms.lv/elektriskas-mobilitates-pirma-atnaksana-stasts-par-detroit-electric-automobilu-

Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.