Autodroms » Zvaigžņu auto

Slavenais Mercedes –Benz dizainers Pols Braks un viņa radītais modelis W 113!

15 Sep 2023  

Automobiļa virsbūves dizainers ir ļoti svarīga persona, jo no viņa veikuma ir atkarīgs kā mēs uztversim jauno modeli. Skatos uz Porsche 928 mēroga modeli manā plauktā un ar lepnumu iedomājos par Rīgā dzimušo Anatolu Lapiņu. Viņš bija Porsche galvenais dizainers.

Slavenais Mercedes –Benz dizainers Pols Braks un viņa radītais modelis W 113!
Atceros arī gadsimta sākuma auto presē lasīto kritiku Krisa Bengla ( Chris Bangle) virzienā par, tolaik, jaunās BMW 7. sērijas izskatu.
Šodien pastāstīšu par Mercedes Benz “Pagoda’’ modeli un tā dizaina autoru Polu Braku (Paul Bracq).
Franču dizainers Pols Braks dzimis 1933. gada 13. decembrī. Septiņpadsmit gadu vecumā viņš sāka apgūt koka grebšanu , bet mēbeļu vietā viņam daudz labāk patika auto modeļu veidošana. Pols Braks neklātienē apguva tehniskās rasēšanas kursu Chambre Syndicale de la Carrosserie – virsbūvju būvētāju ģildē. Pola darbošanos pamanīja ikmēneša izdevums Automobile, kurā rakstīja par modeļu veidotājiem un 1953. gadā nopublicēja divus Braka darbus.
Armijā Pols dienēja Vācijā un tika Galvenā medību štāba garāžā. Tur bija Mercedes –Benz 300, kuru Pols veda uz tehnisko apkopi Štutgartē. Viņš iegriezās Mercedes –Benz preses dienestā, lai palūgtu sacīkšu auto plakātus un parādītu savas skices virsbūvju un inženieru nodaļas vadītājam Karlam Vilfertam (Karl Wilfert). Astoņas dienas vēlāk Pols Braks saņēma zvanu no Mercedes –Benz, ka ir pieņemts darbā pēc armijas dienesta beigām. Strādāt Mercedes –Benz Pols Braks sāka 1957. gadā. Sākotnēji viņam uzticēja strādāt ar lukturiem. Viens no pirmajiem Pola Braka darbiem bija modeļa W110 aizmugurējie lukturi.
Tad sekoja aktīvs darbs pie divu zīmīgu modeļu izveides. Runa ir par 230 SL un 600, kuri nāca klajā 1963. gadā. Tieši 230 SL ‘’Pagoda’’ uzskatāms Par Pola Braka pirmo šedevru. Mercedes -Benz W 113 pirmizrāde notika 1963. gada Ženēvas automobiļu izstādē. Tas nebija kā aizstājējs aizejošajam 190 SL modelim, bet drīzāk gan pilnīgi jauns automobilis. Ideja par pagodas stila jumtu pieder Pola kolēģim Belam Barenji ( Bela Barenyi), kuram piederēja 2500 patenti un viņš vadīja zīmola projektu biroju. Braks izmantoja šo ideju paceldams jumtu par sešiem centimetriem. Jau modelim 190 SL (R121) kā opcija bija pieejams cietais jumts, kurš iesaukts par pagodu dēļ uz augšu izliektajām malām. Tās nodrošināja stingrību un plašāku stikloto laukumu.
Zem 230 SL motora pārsega atradās sešu cilindru dzinējs ar mehānisko degvielas iesmidzināšanu.
Kristiāns Andersons

Komentāri:

Ierakstiet savu komentāru, vai trackback atgriezieties sākumā. Jūs varat subscribe to these comments ar RSS.

Esiet draugi. Lūdzu ievērojiet pieklājību. Iztiksim bez spama.